Erasmus+: Proiectul 2023-1-RO01-KA122-SCH-000131229 - Școala noastră-Școala viitorului

 

         În perioada 26 februarie-1 martie 2024, 15 elevi de la Școala Gimnazială “Căpitan Aviator Mircea T. Bădulescu”, însoțiți de 2 cadre didactice, au participat la o mobilitate Erasmus+ în Spania, la S.I.E.S. Luis de Gongora Loeches, în cadrul Proiectului Școala noastră-Școala viitorului (2023-1-RO01-KA122-SCH-000131229)

Timp de cinci zile, copiii au desfășurat activități pe teme ecologice împreună cu colegii din gimnaziul spaniol. LET’S LISTEN TO THE NATURE! a fost numele planului de activități, iar obiectivul urmărit a fost dezvoltarea comportamentului responsabil al elevilor față de mediu, manifestat după primul an de proiect, în vederea sensibilizării comunității pentru tranziția verde. Exemple de activități: Meserii pentru un viitor verde sustenabil; Scenariul meu este cel mai realist (identificarea elementelor care fac diferența dintre o societate distructivă și una durabilă); Cel mai bun reporter verde – interviu, piesă de teatru/dramatizare etc.

Activitățile au fost proiectate de cele două școli în sensul dezvoltării comportamentului responsabil al elevilor noștri față de mediu. Concret, după fiecare activitate realizată, elevii au ajuns să cunoască în detaliu cum se protejează pădurea, apa sau animalele, cum se construiește o societate verde, cum să angreneze o personalitate și cum să sensibilizeze comunitatea în cadrul unei campanii pro natură, ce anume ne face rău, punctual, și cum să exprime lucruri importante și altfel decât prin mijloacele specifice clasei de elevi. Efectele se vor vedea la nivelul școlii noastre prin organizarea unor activități periodice pe temele din mobilitate, și nu numai, în care elevii vor transmite competențele acumulate. Prin puterea exemplului, ei vor da mai departe ceea ce au obținut în mobilitate, metaforic vorbind.

Anastasia Guță (cl. a VII-a):

           Experiența mea în Spania, prin programul Erasmus+, a fost una memorabilă și plină de surprize. De la primirea călduroasă a colegilor noștri din Loeches, care ne-au întâmpinat cu un delicios mic dejun spaniol, până la activitățile intense despre mediu și sustenabilitate, fiecare zi a fost plină de noi descoperiri și lecții învățate. Fiecare clasă a avut o atmosferă distinctă, iar entuziasmul elevilor spanioli m-a captivat și m-a făcut să anticipez cu nerăbdare ce urmează. Realizarea micilor proiecte ne-a adus mai aproape ca echipă și ne-a permis să socializăm        într-un mod nou și distractiv.

Pe parcursul săptămânii petrecute ca ambasadori ai proiectului, am avut privilegiul să descopăr o cultură aparte, dar și să apreciez anumite avantaje ale învățământul românesc, în special din punctul de vedere al disciplinei. Această experiență a fost esențială pentru mine ca individ, provocându-mă să mă adaptez la un mediu străin. Programul Erasmus+ nu doar că     mi-a oferit oportunități de învățare, dar m-a și conectat cu alți elevi și cu o nouă cultură. Sper să pot participa din nou la acest tip de experiență și să continui să explorez și să învăț din frumusețea lumii înconjurătoare.

Chiar dacă au existat și multe bariere, create de diferențele dintre noi și ceilalți elevi, am reușit să clădim legături strânse cu aceștia. Interesul și atenția lor ne-au ajutat să participăm la o mulțime de activități, să facem împreună postere cu tematică ecologică, să dansăm și să purtăm numeroase discuții despre cultura română/spaniolă. Am descoperit lucruri noi atât despre ei, cât și despre noi înșine, cu toții trăind pentru prima dată o astfel de experiență.

Timpul a zburat repede, plecarea acasă reușind să ne întristeze. Cu ochii înecați în lacrimi, ne-am luat rămas bun de la școală și de la noii noștri prieteni și, privind înapoi pentru ultima dată, ne-am promis că vom păstra cu grijă în suflet fiecare moment petrecut în Spania.

Teodora-Ștefania Dragomir (cl. a VII-a):

Proiectele școlare desfășurate în țările vecine reprezintă o oportunitate de a construi punți de înțelegere și colaborare între comunități din regiuni apropiate. Aceste inițiative promovează schimbul de idei, cultura învățării reciproce și prietenia între elevi și cadrele didactice din diferite părți ale lumii, contribuind la crearea unei comunități mai conectate.

Experiența trăită în Spania este unică, deoarece fiecare persoană întâlnită în cadrul proiectului și-a lăsat amprenta asupra mea. Săptămâna petrecută la școala din Loeches m-a făcut să ies din zona mea de confort și să îmi doresc să cunosc cât mai multe persoane din jurul meu. În această perioadă, am reușit alături de elevii spanioli, să ne dezvoltăm abilitățile și să aflăm cât mai multe lucruri despre mediul în care trăim. Chiar dacă nu toți elevii aveau același nivel ca noi, fiecare dintre ei s-a dovedit a fi foarte politicos și prietenos. Alături de ei am realizat proiecte pe tema sustenabilității, reușind să înțelegem rolul important pe care un mediu sănătos și de durată îl are în viața noastră.

Pe de altă parte, un adevărat sprijin l-am găsit și în cadrele didactice întâlnite în cadrul proiectului, în Spania. Fiecare dintre ei a fost foarte înțelegător, încercând să ne ajute cu fiecare activitate pe care o desfășuram. Experiența de care am avut parte în cadrul proiectului Erasmus+ este una ce merită retrăită în orice moment al vieții.

Maria Dumitrescu (cl. a VI-a):

Între 25 februarie și 1 martie am fost în Spania, în cadrul unui proiect Erasmus. În fiecare zi am fost la o școală dintr-un oraș numit Loeches, aflat în apropiere de Madrid. A fost o experiență unică și fascinantă.

În prima zi am fost primiți cu căldură de către profesorii și elevii școlii și am avut ocazia să le prezentăm informații despre România, despre Buzău și despre școala noastră. Și copiii spanioli au făcut o prezentare foarte drăguță despre orașul lor, din care am aflat multe lucruri interesante.

Cum tema proiectului era un viitor sustenabil, am făcut diverse activități legate de bunăstarea naturii și a oamenilor, pe subiecte precum meserii sau orașe sustenabile. Am și luat parte la orele de curs ale copiilor și ne-am făcut noi prieteni.

Din această călătorie am învățat multe despre Spania, despre cultura și locuitorii ei, și m-am simțit foarte bine.

Larisa-Maria Ungureanu (cl. a VIII-a):

Încă din clipa în care am pășit în școala din Spania am știut că va fi o experiența de neuitat. Elevii și profesorii spanioli ne-au primit călduros și ne-au făcut turul școlii.

În prima zi, ne-am împărțit în gupe și am realizat un proiect în care ne-am prezentat țara și școala. Apoi am împărtășit cu colegii din Spania informațiile noastre, iar ei au făcut la fel. Ambasadorii români au fost foarte implicați și prietenoși, din acest motiv încă păstrăm legătura.

A doua zi, am lucrat în echipă, și români, și spanioli, la un proiect despre meseriile sustenabile.

A treia zi, am asistat la ore, apoi tot în echipe mixte am realizat un afiș care avea ca temă viitorul sustenabil.

Ziua următoare, ne-am jucat pe baza celor 17 obiective europene pentru dezvoltare durabilă. Apoi profesorul de istorie ne-a prezentat orașul Toledo, declarat Patrimoniu Mondial de Unesco în anul 1986, oraș pe care l-am vizitat în după-amiaza aceea.

În ultima zi, după prezentarea unui alt proiect, am înțeles mai bine valoarea lucrurilor și procesul prin care se obțin. Din păcate a venit momentul să ne luăm rămas bun și să sperăm că o să ne revedem.

Per total, majoritatea elevilor au fost foarte curioși și implicați în activitățile pe care      le-am făcut împreună. Chiar dacă am stat doar o săptămână, parcă cunoșteam școala și acei copii de o viață. M-am integrat foarte ușor și pe toată durata schimbului de experiență m-am simțit foarte bine.

Acea săptămână a fost de vis, mi-aș dori să se repete!

 

Andra-Maria Coman (cl. a VIII-a):

Când am ajuns la școala din Loeches, eram nerăbdătoare să aflu dacă colectivul român și cel străin sunt poli diferiți sau nu. Școala aceea era foarte mare, plină de culoare. Puteam vedea cum ceilalți copii se uitau la grupul nostru curioși, poate și ei la fel de nerăbdători.

Profesorii de acolo au fost foarte politicoși și ospitalieri, aducând o atmosferă plăcută mediului de învățare. Aceștia ne-au ajutat de fiecare dată când am avut nevoie și nu i-am văzut decât cu zâmbetul pe buze, și cu noi, și la orele de curs.

Spre surprinderea mea, colectivul nu a fost foarte diferit, am comunicat foarte ușor și liber cu ceilalți și mi-am făcut prieteni.

"Ambasadorii" echipelor au fost și ei o surpriză plăcută, faptul că vorbeau limba română au fost un sprijin pentru noi și integrarea noastră. Se vedea faptul că erau români, purtau respectul ca pe o a doua haină.

Activitățile au fost distractive, un bun prilej de a socializa cu ambasadorii sau ceilalți elevi. Orarul nu a fost unul chinuitor, ba dimpotrivă, de fiecare dată la ora 13.30 ieșeam din școală ca după un somn odihnitor, cu zâmbetul pe buze, sperând că această experiență să nu se mai termine.

Intersecția culturilor a fost ceva foarte frumos, am învățat noi cuvinte, tradiții și locuri de tipologie spaniolă, iar cei de acolo au învățat lucruri de tipologie românească, tuturor elevilor ni s-a părut foarte simpatic cum cei de acolo reacționau la orice informație despre România.

În concluzie, acest schimb de experiențe a fost o experiență aparte, care ne-a lăsat pe toți cu câte ceva în suflet!

Coordonator proiect,

Prof. Gheorghe Monica

 

 


2.jpg

 

 

 

3.jpg

4.jpg

 

5.jpg

 

6.jpg

 

7.jpg

 

8.jpg

 

9.1.jpg

 

9.2.jpg

 

9.3.jpg

 

9.jpg